Friday 15 April 2011

Плави чуперак


ПЛАВИ ЧУПЕРАК
Мирослав Антић

Укратко о Аутору
Мирослав Антић рођен је 1932. године у Мокрину. Био је песник, а бавио се и сликарством новинарством и филмом. Нека од његових познатих дела за одрасле Испричано за пролеће, Концерт за 1001 бубањ, Мит о птици, а за децу Плави чуперак, Хороскоп, Прва љубав и Гарави сокак. Умро је 1986. године у Новом Саду.

Опиц Књиге
Плави чуперак је збирка песама. Песме су разврстане у пет група, које се зову Први танго, Прва љубав, Све боје света, Плави чуперак и После детињства. Песме у овој збирци су лирске песме.

Тема/Тематика
Основни мотив ове збирке је одрастање, а појављују се и други мотиви који имају везе са одрастање, као што су мотив љубави, тајне, сна, лепоте природе, детињства, пријатељства.

Порука
Одрастање је помало необично, али веома лепо и узбудљиво време у човековом животу. Прве љубави остају заувек у сећању.
Кад се детињство заврши, пред нама се отвара један нови свет, пун тајни, лепоте и изазова.

Једна песма по избору

Наслов: Шашава песма

Основни мотив песме:
Основни мотив песме је заљубљивање. Девојчица разговара са својом мајком о заљубљивању и дечацима.

Тумачење песме
Лирски субјекат у овој песми је девојчица која је почела да размишља о дечацима и заљубљивању. Она преноси свој разговор са мајком о тој теми. Девојчица је помало збуњена јер јој се дешава нешто што раније није доживела. Мајка има много разумевања за њу јер схвата да девојчица одраста и да је све што осећа уобичајено за њене године. Девојчици значи то што о свему може да разговара са мајком и што је мајка ту да јој помогне.

Која су стилска обележја песме?
Песник је опевао мотив кроз дијалог девојчице и мајке. Мајка поставља питања, а девојчица одговара и тако открива своје мисли и осећања. Девојчица је лирски субјекат у песми. Песма има 13 строфа, од којих једна има само један стих, а остале по два. Рима постоји, али није свуда једнако распоређена. Овакав облик песме одговара томе како се девојчица осећа. Она је истовремено и весела и збуњена. Одговара кратким реченицама једноставним језиком јер је у њеној глави збрка. Неколико пута се понавља стих Мама ми каже:- Шашаво моје. Понављање показује да мајка примећује и прати шта се са девојчицом догађа. Она ћерку зове Шашаво моје јер је разуме и јер јој се симпатична та збрка у њеној глави.

У чему је посебност овог књижевног дела?
Посебност овог књижевног дела јеу томе што је песма написана као разговор између девојчице и њене мајке. Препознала сам себе у овој песми зато што и ја волим да поделим своје тајне са мајком и много ми значи кад ме она разуме и посаветује. Песму би требало да прочитају они који су сличних година као је јер се у њој говори о нечему што се свима нама дешава.


2 comments: